Digitális marketing szótár – 17 alapfogalom

marketing szótár, az alapok, triggr marketing
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

CPC, CPM, CPA, CTR, CTA és így tovább…

A marketingesek (többek között én is 😁) előszeretettel használják ezeket a kifejezéseket, hiszen megszokták a mindennapi munkájuk során.

Azon vállalkozók többsége, akik nem élnek-halnak a marketingért lehet, hogy nem ismerik ezeket a rövidítéseket, vagy egyáltalán a kifejezéseket sem.

Ha számodra is újak ezek a dolgok tarts velem, hogy megismerd a marketing szótár alapjait! VIGYÁZZ!, mert tömény lesz!

Amennyiben te már ismered ezeket a kifejezéseket, úgy neked talán csak egy-két újdonsággal fogok tudni szolgálni… vagy csak egy korrepetáláson fogsz részt venni. 😄

Nem kifejezetten a digitális marketing szótár részei (de az üzleti élet minden területén használják)

b2b és b2c marketing

B2B: Business to Business

Ezt a kifejezést az olyan vállalkozásokra értik, melyeknek termékei, vagy szolgáltatásai más vállalkozások számára készülnek.

Pl. egy autó alkatrészeket gyártó cég a termékeit valószínű egy olyan cég számára készíti, akik majd beszerelik az autóba.

B2C: Business to Customer

Ugyancsak nem kifejezett marketing szakzsargon, viszont ebben az esetben azokat a cégeket értjük, akik a végfelhasználók számára készítenek termékeket, vagy értékesítenek szolgáltatásokat.

Pl. gyógyszert gyártó cégek nagy valószínűséggel a lakosság számára készítik a termékeiket.

Niche (szűk célpiac)

A webshop óriásoknak, mint pl. az Amazon, eMag, eBay, Wish, stb., általában ugyanazok a jellemzői: általános webáruházak, ahol a világon mindent lehet kapni. Pontosan ezért elég nehéz piacot szerezni, hiszen legtöbbünknek nincs több milliárd dollárja csak marketingre.

Ahhoz, hogy feltörekvő vállalkozóként profitábilisan tudj üzemeltetni egy webshopot, egy nagyon szűk célpiacot érdemes megcéloznod, egy kifejezett csoportnak szánt termékkel és egy elképesztően magával ragadó sztorival.

Ilyen pl. az egyik kedvenc példám, a dropbottle.com, egy ausztrál bázisú “sima flakonokat” értékesítő webshop, amely több tízmillió dolláros árbevételt produkálnak évente egyetlen egy termék értékesítésével.

Ők nagyon jól felismerték az igényeket, felépítették a sztorijukat és egy általános, mindennapi terméket “felistenítettek”. Nekik az Amazon nem konkurencia, hiszen ők annyira specifikusak, hogy az ügyfeleik maga az eszmét veszik meg, nem az üveget.

Egy niche kiválasztása szolgáltatás értékesítésére is tökéletesen igazak lehetnek. Pl. nem csak egy sima könyvelő, vagy mondjuk egy kkv. szektorban tevékenykedő könyvelő vagy, hanem legalább 10 fő feletti, fémipari és egyben autóipari beszállító vállalkozásoknak könyvelsz.

Ez azért jó, mert mivel ez egy speciális terület, amiben kimagasló tapasztalattal és szaktudással rendelkezel, ezért azok a vállalkozók, akik megfelelnek a fent említett kritériumoknak, minden bizonnyal téged fognak választani, hiszen nálad jobbat nem találnak maguknak.

Digitális marketing szótár alapok

digitális marketing szótár, az alapok

CTR: Click-Through Rate (átkattintási arány)

100 emberből hányan kattintanak a hirdetésedre. Tételezzük fel, hogy Facebook hirdetéseket futtatsz és azt látod, hogy minden 100 elérésből csak 3-an kattintanak.

Ez azt jelenti, hogy a te CTR-ed 3% (ami mondjuk egy hideg célközönségnél nem is egy rossz arány.)

CPC: Cost per Click (kattintásonkénti költség)

Legtöbb esetben, kampánytípustól függetlenül, ez a mérőszám azt mutatja, hogy mennyibe kerül neked egy-egy kattintás.

Tehát mennyibe kerül neked az, ha valaki rákattint a hirdetésedre. Általánosságba véve minél érdekesebb és minél több aktivitást tudsz elérni egy-egy hirdetéseddel, annál olcsóbbak lesznek a kattintások.

PPC: Pay per Click (kattintás alapú fizetés)

A PPC kampányok a Google-ban igazán elterjedtek, hiszen általában az ember akkor szeretne fizetni a hirdetéseiért, amikor valaki rákattint.

Ezek azok a hirdetések, amiket bizonyos kulcsszavak beütésekor a találati listában az első helyen, illetve a legvégén látsz (attól függ mekkora a büdzséd).

CPM: Cost per 1.000 impressions (1.000 elérésenkénti költség)

A PPC kampányokkal ellentétben, ebben az esetben nem akkor fizetsz, amikor valaki rákattintott a hirdetésedre, hanem minden ezer elérés után, tehát amikor ezerszer látták hirdetésed.

Fontos tudni, hogy az elérés nem egyenlő az egyéni eléréssel. Ebből az 1.000 elérésből lehet, hogy egy ember 3x is látta a hirdetésed.

Ezek a típusú kampánybeállítások a legkedveltebbek Facebook-on és azért tudnak jók lenni, mert így a Facebook mindenképp a pénzénél van, ezért igyekszik optimalizálni az eléréseket.

Ha PPC-t használsz (tehát a Facebook-nak csak akkor fizetsz, amikor valaki rákattintott a hirdetésedre) és a hirdetéseid nem túl figyelemfelkeltőek, akkor kevés lesz a kattintás, tehát a Facebook kevesebb pénzhez jut, ezért ritkábban és drágábban fogja megjeleníteni a hirdetéseidet.

BR: Bounce Rate (visszapattanási arány)

Ez a mérőszám azt mutatja, hogy a weboldaladra landoló felhasználók hány százaléka hagyja el az oldalad rögtön az első oldal megtekintése után.

Tehát 100 emberből hány embert nem fogott meg egyáltalán az első benyomása az oldaladnak. Ez természetesen változhat, hiszen lehet csak pont nem volt ideje körbenézni, mert jött egy fontos telefonhívás…

CPA: Cost per Action (egy konverzió megszerzésének költsége)

Mint ahogy azt már tudjuk a marketingben a konverzió nem feltétlenül egyenlő a vásárlással. Üzleti céltól függően a konverzió lehet egy feliratkozás, egy e-book letöltése, egy ajánlatkérés, telefonszám megadás és természetesen vásárlás.

A CPA azt mutatja, hogy pontosan mennyibe kerül neked ezt az adott konverziót megszerezni. Mondjuk webshopot üzemeltetsz és téli bakancsokat értékesítesz, a CPA megmutatja, hogy mennyibe került neked egy bakancs értékesítése.

TOFU, MOFU, BOFU: Top Of Funnel, Middle Of Funnel, Bottom Of Funnel (tölcsér teteje, közepe és alja)

Ezek az értékesítési tölcséred különböző fázisai. A tölcsér tetején vannak azok az emberek, akik nem ismernek téged és most találkoznak először a márkáddal (mondjuk először landolnak a weboldaladra).

Ők vannak a legtöbben és ők az a hideg célközönség, akiket be akarsz melegíteni.

A következő réteg azok az emberek, akik már találkoztak a márkáddal, mondjuk olvasták egy blogodat, vagy látták egy videódat.

Ők már kevesebben vannak, de mivel már valamennyire ismernek, ezért ők szívesen töltik le valamelyik ingyenes anyagodat, vagy regisztrálnak egy webinárodra.

A tölcséred legalján vannak azok az elkötelezett emberek, akik már bíznak benned, a szaktudásodban és mivel már átestek a legfontosabb lépéseken, nagy valószínűséggel az ügyfeleddé válhatnak. Ők vannak a legkevesebben, viszont miattuk kezdted el az egész marketing tevékenységedet.

Lead magnet (lead mágnes/érdeklődőszerzés/csali)

Ingyenes e-könyv letöltés, ingyenes konzultáció, 1 hónap ingyen próba, stb. Ezek azok a dolgok, amikkel egy már bemelegített közönségnél elköteleződést produkálhatunk.

Manapság mindenki email címet szeretne mindenkitől, hogy nőjön a címlista és pontosan ezért is nagyon nehéz megszerezni ezeket az adatokat (név, email, vagy akár telefon).

Egy jó csalitermékkel (pl. azok közül, amiket az előbb felsoroltam), leegyszerűsítjük a dolgokat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindenféle értéktelen rizsáért akarunk adatokat elkérni, hanem hasznos, akár tanító jellegű, vagy bármilyen más értéket képviselő valamiért cserébe.

marketing fogorvosoknak

Van is egy jó példám erre, amikor egy fogorvos ingyenes konzultációval csalja be a potenticális pácienseket, majd a különböző

"Ön dohányzik?"

"Nem, miért?"

“Mert a fogainak az állapota olyan, mint egy erős dohányosé és az a gyanúm, hogy hamarosan nagyon kellemetlen szájszagot is produkálhat majd.”

felvilágosító mondatokkal, ezek az ingyenes konzultációra érkező emberek máris több ezer dollár mínusszal távoznak.

A doki a végén csak egyetlen mondattal biztosítja be a további kezeléseket:

"Jövőre ugyanitt!"

Ez egy tökéletes lead mágnes, de ami még ezt is felülmúlja, az a fogdoki értékesítői képessége.

ROI: Return on Investment (befektetés megtérülése) / ROAS: Return on Ad Spend (hirdetésekre költött összeg megtérülése, vagy reklám-hatékonyság mérő)

Az egyik legrosszabb és egyben legtermészetesebb kérdés, amit valaki feltehet, mielőtt fizetett hirdetéseket vásárolna a Facebook-on, hogy “Mennyibe kerülnek a Facebook hirdetések?

Jogos a kérdés, hiszen nem mindegy, hogy havi 20e Ft-ot költünk marketingre, vagy 200e Ft-ot. De ami még inkább nem mindegy (ÉS CSAK EZ FONTOS), hogy mekkora a megtérülés.

A kérdés mindig a ROAS-en van: ha 1 Ft hirdetési költség 2 Ft-ot hoz vissza, akkor egyértelműen addig és annyit költenék hirdetésre, amíg a világ összes pénze nálam landolna.

Gondolj bele, ha kiadsz a kezedből 1 forintot és valaki rögtön visszaad kettőt, te is az idők végezetéig csinálnád ezt, nem?

A képlet természetesen nem ilyen egyszerű és nem fenntartható az örökkévalóságig, viszont a hirdetéseknek pontosan a minél nagyobb megtérülés a lényegük és a ROAS ezt a megtérülést méri.

CTA: Call to Action (cselekvésre való felhívás)

A weboldalad, vagy hirdetésed kritikus eleme: ha nincs cselekvésre való felhívás (mondjuk egy “Letöltöm az e-könyvet”, “Vásárlás”, “Kosárba rak”, stb. gomb) akkor mégis hogyan várod, hogy értékesítsen az oldalad?

Akármilyen meglepő, mind a mai napig találkozok olyan weboldalakkal, amelyeken egész egyszerűen nem jövök rá, hogy mit várnak el tőlem. Vásároljak? Kérjek időpontot? Töltsek le valamit? 

Az embereknek szüksége van az “utasításra”. Képzeld el ha a kezedbe nyomnak 3 újságot és azt mondják, hogy addig nem teheted le, amíg nem találod meg – és otthagynak.

De mégis mit találj meg benne? Kb. ilyen egy szarul felépített és CTA nélküli weboldal. Ugyanez igaz egy Facebook hirdetésekre is. Nem mindegy, hogy milyen CTA van a hirdetésedben.

További információ”? “Üzenetküldés”? “Bolt felkeresése”? Mindig a célodnak megfelelő CTA-t kell használnod minden hirdetésedben és minden értékesítési oldaladon.

DM: Direct Mail, Direct Message (közvetlen email, vagy közvetlen üzenet - közösségi médiában)

direkt email, direkt marketing, direct message

Mint ahogy azt a neve is elárulja, ezt a rövidítést azon folyamat megnevezésére használjuk, amikor közvetlenül emailben, vagy üzenetben szeretnénk felvenni a kapcsolatot a potenciális ügyfelünkkel, vagy értékesíteni a termékeinket/szolgáltatásainkat.

(C)LTV: (Customer) Lifetime Value (vásárlói életút érték)

Átlagosan mennyit vásárolnak tőled az ügyfeleid? Hányszor jönnek vissza és veszik meg ugyanazt a terméket, vagy épp valami mást? Ez az érték sokszor nagyban meghatározza azt, hogy mennyit költhetünk egy ügyfél megszerzésére.

Ha mondjuk van egy termékünk ami 20e Ft-ba kerül és egy ügyfél megszerzése 60e Ft-ba kerül, akkor gyakorlatilag produkáltunk egy 40e Ft-os deficitet.

Viszont ha előfizetős terméked van, ami havi 20e ft, akkor a 3. hónaptól ugyanettől az ügyféltől dől a profit. Ezért fontos tudni az LTV-t.

SEO: Search Engine Optimization (keresőoptimalizálás)

A jó öreg keresőoptimalizálás. Ezek olyan háttér beállítások a weboldaladon, amelyek a különböző keresőmotoroknak (mint a Google, Bing, stb.) segítenek megtalálni a weboldalad a hatalmas káoszban és adott esetben előrébb hozni a találati listában.

A SEO az organikus elérésekért felelős, így ez egy hosszú távú befektetés a vállalkozásod online megjelenésében.

SMM: Social Media Marketing (közösségi média marketing)

Túl sokat ehhez nem lehet fűzni, hisz mindent elárul. Általában azoknak a cégeknek a tevékenységét szokták így rövidíteni, akik kifejezetten Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, vagy egyéb közösségi média felületen végeznek marketing tevékenységet az ügyfeleik részére.

Összefoglaló

Hogy pontosan miért írtam ezt a cikket?

Azért, hogy ha hirdetni szeretnél mondjuk a Facebookon és szeretnéd magad is elsajátítani a hirdetéskezelés rejtélyeit, ismerd és értsd ezeket a kifejezéseket.

Tudd, hogy mit kell keresni, mik a legfontosabb mérőszámok és hogyan kell értelmezni ezeket a dolgokat, hiszen a Facebookon is ezekkel a rövidítésekkel és fogalmakkal fogsz találkozni.

Ezen kívül akkor lehet még érdemes ismerned ezeket a kifejezéseket, ha kiszervezed a marketinged és szeretnéd átlátni a folyamatokat, megérteni ezeket a különböző mérőszámokat, illetve felismerni, ha épp át akarnak verni.

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt az infó, ne felejtsd el megosztani másokkal is, hátha nekik is jól jön!

Címkék

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelemre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítek meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Legújabb bejegyzések

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítünk meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Weboldalunk sütiket használ a hatékonyabb felhasználói élmény érdekében.