Érdeklődési körök Facebookon: a jó és a rossz oldala

érdeklődési körök Facebookon
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

A napokban szembejött velem egy cikk, amelynek elolvasása után a következő kérdés fogalmazódott meg bennem: “Valóban hatékony érdeklődési körök alapján hirdetni Facebookon?”

Mindez megihletett arra, hogy elkészítsem én is a saját verziómat. 😁

Ahhoz, hogy minél hitelesebb legyen a cikkem természetesen saját tapasztalattal kell, hogy szolgáljak, ezért kiléptem az oldalról (hogy az ott olvasottak ne befolyásoljanak) és elvégeztem egy “tesztet”.

Ez a teszt pedig nem más, mint hogy mennyire pontosak és ezáltal mennyire bízhatunk a Facebook érdeklődési köröket érintő algoritmusaik hatékonyságában?

Érdemes érdeklődési körökre szegmentálni a hideg célközönségünket, vagy ezzel egyenesen potenciális ügyfeleket veszítünk?

Ebben a cikkben pontosan erre a kérdésre fogod megkapni teljes mértékben a választ. 🙌

Pontosan mik azok az érdeklődési körök Facebookon?

Ez egy elég komplex rendszer a Facebook ökoszisztémában, de megpróbálom a lehető legegyszerűbb módon megfogalmazni, illetve szemléltetni.

De előtte nézzük meg, mit mond a Facebook az érdeklődési körökről:

“A kedvelések és az érdeklődési körök lehetővé teszik, hogy a hirdetés célközönségét szűkítsd az adatlapjukon szereplő információk, valamint azon oldalak, csoportok és egyéb dolgaik alapján, amelyekkel a Facebookon kapcsolatuk van. Ide tartoznak az érdeklődési köröket, tevékenységeket, kedvenc zenéket, filmeket és tv-műsorokat tartalmazó területek is.

A célközönségnek nem fog megjelenni a hirdetés attól, hogy rákeresnek az általad megcélzott kifejezésre, illetve a Facebookon végrehajtott egyéb műveleteik okán.”

Forrás: Facebook.

Köszi Facebook!

Szeretem, hogy milyen szinten le van egyszerűsítve ez az egész. “Egyéb dolgaik” 😄 Hah.

Ha pl. csak az én személyes profilomat nézzük, akkor a Facebook engem durván 220 féle érdeklődési kör kategóriába sorol (nem volt kedvem végig számolni) és őszintén, nagy része vagy nem érdekel már, vagy sosem érdekelt.

Ez így ebben a formában már nem is annyira egyszerű…

Nézzük csak:

facebook érdeklődési körök, kategóriák

Az “Érdeklődési kategóriákban” a Facebook szerint, a fentieket kedvelem (legalábbis az első oldalon, mert láthatod, hogy tovább lehet görgetni.) Ezeket nagyjából el is találta a Facebook, hiszen:

Russell Brunsont követem;

Shopify-al szinte nap, mint nap dolgozom;

online vásárlás? – szoktam online vásárolni 😄

Seth Godin? – követem;

dropshipping? – hogyne érdekelne;

kisvállalkozás? – kkv. szektorban dolgozom;

kozmetikumok? – a Triggr Marketingnél szépségipari ügyfeleink is vannak 🥰 így teljesen érthető a dolog;

vállalkozói tevékenység? – check  ✅

fitnesz? – évek óta érdekel

befektetés? – érdekel.

Szóval ez így teljesen rendben is van, de nézzük tovább.

facebook érdeklődési körök 2

Belsőépítészet? Lehetséges, mert régebben követtem az Architecture & Design-t. Na de macskák? Nincs semmi bajom a macskákkal, de biztos nem tartoznak az érdeklődési körömbe.

Biztosítás? MBA diploma? Rum? Akciójátékok? Televíziós valóságshow-k? Bárok? Essence magazin?

Szerintem érted már, mire gondolok…

Gondolj bele mennyi pénzük megy el azoknak a hirdetőknek, akik kozmetikumokat és macskaeledeleket hirdetnek nekem és hozzám hasonló társaimnak…

Nos, akkor hogyan tovább? Felejtsünk el mindent, amit eddig tudtunk a Facebook célzási technikákról? Nem, dehogy!

TIPP: ezen a linken találod a saját profilod hirdetési beállításait.

Ne aggódj! Az érdeklődési kör alapú célzások nagyon is jól működhetnek a Facebookon (leginkább az alábbi esetekben👇)

A Facebook akkora adatbázissal rendelkezik, amit ember agy fel sem tud fogni. Ha minden igaz, több ezer adatot gyűjt egyetlen emberről. Hogy miről?

Hány éves, milyen politikai nézetei vannak, mi a kedvenc étele, kik az ismerősei és azok ismerősei, milyen oldalakat lájkol, milyen csoportokban aktív, milyen hirdetésekre hajlamos kattintani, mi a hobbija, milyen zenét szeret, milyen celebet követ, hol szokott a legtöbbet dugóban állni autóval, hova jár vásárolni? Csak, hogy felsoroljak egy párat.

Ami pedig ezt a hatalmas adatmennyiséget illeti, pontos információink valószínű sosem lesznek a mivoltjukról, de szerintem ez jobb is így… 😅

A lényeg, hogy a Facebook algoritmusai egyre okosabbak, egyre több mindent tudnak rólunk, egyre jobban tudják “megjósolni” a viselkedéseinket és egyre inkább személyre tudják szabni a hirdetéseket, amelyeket megjelenítenek nekünk.

Tehát igenis érdemes érdeklődési körökre szűkíteni az egyes kampányainkat, főleg ha országosan hirdetünk, mondjuk egy webshop esetén.

Ugyanakkor ennek a teljes ellentétét is tapasztaltuk már, amikor helyi vállalkozásnak (kb. 35-45 kilométeres körzetben) hirdettünk.

Ebben az esetben sokszor tapasztaltuk azt, hogy egy teljesen hideg célközönség megcélzásakor sokkal jobb eredményeket érünk el, mintha bárminemű érdeklődési kört is megadtunk volna.

Tehát röviden: megadtuk, hogy hány kilométeres körzetben jelenjenek meg a hirdetések, megadtuk a célközönség nemét, illetve korát (amennyiben ezekre szükség volt.) Ennyi. Semmi más.

És meglepően jó eredményeket hoztak. És ne felejtsd, hogy itt még mindig hideg célközönségről beszélünk.

Mennyire szűkítsd az érdeklődési köröket?

Az egyik legrosszabb, amit tehetsz, ha elkezded halálra szűkíteni a célközönségedet érdeklődési körök alapján…

A másik legrosszabb, amit tehetsz, ha mindenféle, látszólag akár “összeillő” érdeklődési köröket dobálsz a “kosárba” a célközönséged kialakításakor.

Mutatok egy borzasztó példát, arra az esetre, ha mondjuk a “marketing” érdeklődési körű embereket szeretnéd becélozni (a cikk kedvéért készítettem 😄):

érdeklődési körök túlzsúfolva

Könyörgök! Ha egy mód van rá, minden létező iparágban kerüld az ilyen és hasonló szűkítéseket… Semmi értelme. Nagyjából a nesze semmi, fogd meg jól kategória.

Ez nem is szűkítés, hanem eszetlen dobálózás, a hozzá nem értés magasan képviselt szintje. Hogy pontosan miért is lehetséges az ilyen szintű célzás?

Azért, mert ha beírod az érdeklődési körökhöz pl., hogy “marketing”, a Facebook egyből feldob javaslatokat. Azokat pedig minden további nélkül elkezdheted “bedobálni a kosárba”…

érdeklődési körök túlzsúfolva 2

És nem egyszer találkoztam már hasonlóval…

Csak, hogy értsd mire gondolok: a fenti képen, a túlzsúfolt célzásnál azt is láthattad, hogy potenciálisan 4.6 millió embert érhetsz el (amikor ezt a cikket írom, Magyarországon 6.2 millió a potenciális össz-elérés.)

Egy ekkora méretű célközönséget webshop esetén és hatalmas büdzsével érdemes/lehet tesztelni. Ha ezek közül a te vállalkozásodra egyik sem jellemző, akkor ez a beállítás túlságosan tág lesz.

facebook érdeklődési körök teszt

Láthatod, hogy ebben a tészt célközönségben, csak egyetlen érdeklődési kört adtam meg: marketing. Amennyiben marketingeseket akarsz elérni és ez az egy szűkítés nem segít, akkor semmi sem fog.

Láthatod, hogy ebben az esetben már majdnem a felére csökkent a potenciális elérés, de itthoni viszonylatban még ez is viszonylag nagynak számít. De tegyünk még egy próbát:

facebook érdeklődési körök teszt 2

Láthatod, hogy ebben a teszt célközönségben hozzátettem még egy érdeklődési kört: online hirdetés. A célközönség mérete viszont semmit sem változott.

Tehát ez azt jelenti, hogy azok az emberek, akik az “online marketing” iránt érdeklődnek, őket a “marketing” is érdekli. Volt értelme hozzátenni a plusz érdeklődési kört? Nem.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy “Ok, de akkor hogyan érem el azokat az embereket, akiket csak az összehajított, igénytelen módon összezsúfolt célzás alapján érnék el?”

Sehogy. Emlékezz csak vissza a cikk elejére, hogy hozzám 220 különféle érdeklődési kategóriát társít a Facebook…

Azok az érdeklődési körök, amelyeket a borzasztó példában hoztam, pontosan ugyanezen kategorizálás alapján születtek…

Facebook érdeklődési körök: konklúzió - most akkor szűkítsek, vagy ne szűkítsek?

Az online marketingnek, vagy digitális marketingnek eszméletlenül sok előnye van mondjuk a TV-hez képest.

Pl. fényévekkel olcsóbb (tehát a kkv szektor is élvezheti és profitálhat belőle), szegmentálható (tehát ha akarod csak nők látják, ha akarod csak férfiak), ezáltal sokkal eredményesebben szólíthatod meg a célközönségedet.

Tűpontossággal mérhetők az aktivitások és a konverziók, ezáltal a világon mindent le tudsz tesztelni.

És itt a pont: mindent le tudsz tesztelni.

Tehát akárhányszor a célközönség-szűkítés kérdése jön szóba, mindig jusson eszedbe ez a három szó: “Teszt, teszt, teszt.”

Rakj össze több célközönséget, indítsd el ugyanazokat a hirdetéseket mindegyiknek és teszteld le, hogy melyek mutatják a legnagyobb aktivitást.

Ha a háromból egy nem mutat semmilyen aktivitást, kapcsold ki és hagyd a csatában a másik kettőt, vagy tesztelj egy újat. Érted már? Ez a szépsége az online marketingnek. ❤️

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt az infó, ne felejtsd el megosztani másokkal is, hátha nekik is jól jön!

Címkék

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelemre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítek meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Legújabb bejegyzések

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítünk meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Weboldalunk sütiket használ a hatékonyabb felhasználói élmény érdekében.