Google Drive: nélkülözhetetlen eszköz a digitális világban

google-drive-hasznalata
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Úgy gondolom, hogy a jelenlegi 20 és 50 év közöttieknek FELTÉTLENÜL ismerniük kell legalább az alapvető online szoftvereket, alkalmazásokat és funkciókat a Facebook görgetésen kívül.

Ha 50-55-nél idősebb vagy és úgy érzed, hogy szeretnél tanulni és meg akarsz ismerkedni a technológiákkal, minden tiszteletem a tiéd!

Kezdjük.

Mit is tud a Google Drive?

google-drive

A Google-nak elég sok alkalmazása van, többek között a: Google Docs (ami az MS Word-öt helyettesíti), Google Sheets (am az MS Excel-t helyettesíti), Google Calendar (naptár), Google Photos (képek), Google Translate (fordító), Google Mail (Gmail), hogy csak a fontosabbakat felsoroljam.

A Google Drive gyakorlatilag egy központi tárhely, amely az összes általad használt Google alkalmazás adatait tárolja.

A Drive-ot eléred a drive.google.com– on közvetlenül, de ha a keresőbe beírod, hogy “Google Drive”, akkor is kidobja.

Az alkalmazás használatához természetesen szükséged lesz egy Google fiókra, amivel nagy valószínűséggel már rendelkezel. Íme, így néz ki egy “szűz” Drive fiók:

google-drive-tarhely

Üres, letisztult és az ingyenesen rendelkezésedre álló 15 Gb tárhelyből 15 Gb szabad. 😃 Ami fontos, az a bal oldalon található menüsáv, amelyről nagy valószínűséggel – ha korábban volt már dolgod számítógéppel – a könnyű kezelhetőség a legelső, ami feltűnik majd.

Vegyük szépen sorba a lehetőségeket.

Saját meghajtó

Ebbe a mappába gyakorlatilag bármit feltölthetsz a saját gépedről: mappákat, fájlokat, dokumentumokat, videókat, képeket, stb.

Továbbá itt fogod megtalálni az összes korábbi projektedet, amelyeket a Google valamelyik alkalmazásával készítettél.

FONTOS! Vannak olyan alkalmazások, amelyeknek a tartalmait nem fogod megtalálni a Drive-on, viszont ugyanúgy a rendelkezésedre álló tárhelyet (jelen esetben az ingyenes 15 GB-ot) fogja használni.

Ilyenek pl. az emailek, Google Képek, Naptár, stb.

Velem megosztva

Ebben a mappában fogsz megtalálni minden olyan dokumentumot, képet, videót, stb., amelyeket veled osztottak meg. Ezt lentebb kicsit bővebben kifejtem.

Legutóbbi

Ahogy a nevében is benne van, itt fogod megtalálni azokat a fájlokat, amelyeket legutóbb használtál.

Ez azt jelenti, hogy ha a mai nap folyamán megnéztél, vagy szerkesztettél egy doksit, akkor holnap amikor a Legutóbbi menüpontra kattintasz, azokat a doksikat fogod látni, amelyekkel tegnap dolgoztál.

Csillagozva

Ha nagyon sok tartalmat gyártasz, egy idő után nem elég csak külön mappába sorolni kategóriánként/projektenként, stb.

Érdemes a legfontosabb dokumentumokat, képeket, stb. becsillagozni ahhoz, hogy nagyon könnyen és gyorsan megtaláld azt, amit keresel. Ezeket a csillagozott fájlokat fogod megtalálni ebben a mappában.

Kuka

Minden olyan fájl, fotó, vagy doksi, amelyeket korábban töröltél. A Drive nagyon hosszú ideig megtartja a törölt elemeket a Kuka mappában, így ha azoktól végleg meg akarsz szabadulni, onnan is ki kell törölnöd.

Tárhely vásárlása

A Google minden felhasználójának ad 15 GB tárhelyet ingyen. Ez a legtöbb felhasználónak bőségesen megteszi.

Amennyiben viszont rengeteg úgy gondolod, hogy a számítógéped tárhelyét kímélve inkább a Drive-ot vennéd igénybe, úgy a Google biztosít a számodra további tárhelybővítési lehetőséget.

A lehetőségek a következők:

100 GB = 680 Ft/hónap;
200 GB = 1 090 Ft/hónap;
2 TB = 3 590 Ft/hónap;
10 TB = 35 990 Ft/hónap;
20 TB = 71 990 Ft/hónap;
30 TB = 107 990 Ft/hónap.

* Ezek az árak 2020.03.27.-én érvényesek. Amikor ezt olvasod az árak eltérőek lehetnek.

Mi is az a "Velem megosztva"?

Ez röviden annyit jelent, hogy egy Google felhasználó megoszthatja a saját fiókjának elemeit egy másik Google felhasználóval.

Tehát, ha én elkezdek szerkeszteni egy új dokumentumot – mondjuk egy új cikket – és szeretném, hogy valaki megvizsgálja külső szemmel, hogy mennyire érthető a fogalmazásom, akkor egész egyszerűen megosztom az illető Gmail fiókjával, valahogy így:

google-drive-megosztas

Itt két nagyon fontos dolgot is láthatunk. Az egyik, amit piros négyzettel jelöltem, hogy “A Drive mentette az összes módosítást.” Ez azt jelenti, hogy amint abbahagytam a gépelést, automatikusan menti a dokumentumot.

Ez azért is nagyon jó, mert így biztosan nem vesznek el az adatok, amiket begépeltél még akkor sem, ha hirtelen elmegy az áram, vagy valaki kihúzza a géped a konnektorból. 😅

A másik fontos dolog pedig magában a megosztásban rejlik (jobb felső sarok). A képen láthatod, hogy a dokumentum privát, csak te férhetsz hozzá.

Ez a doksi mindaddig marad privát, amíg meg nem osztod valakivel. Kétféleképpen tudod megosztani valakivel, vagy valakikkel az adott doksit.

  1. Ha beírod az email címe(ke)t -> fontos, hogy csak Gmail lehet, hiszen amit megosztasz, az egy Google alkalmazás, amihez eleve szükséges egy Google fiók.
  2. Ha készítesz egy megosztható linket. Amikor ezt a linket megadod valakinek, aki rendelkezik Google fiókkal, rákattintva megnyithatja a doksit, amit készítettél.

Nézzük előbb az email címes verziót:

google-drive-megosztas-emaillel

Fontos, hogy mindig add meg a megosztáshoz a szerepköröket is. Ezt a ceruza ikonnal tudod megtenni. Itt megadhatod, hogy az illető, vagy illetők akikkel megosztod az adott elemet, mit tehet vele.

Szerkesztheti (tehát beleírhat, kitörölhet, stb.), csak megjegyzés (bármelyik sorhoz, szóhoz, formátumhoz írhat megjegyzést, amit te látni fogsz), vagy csak megtekintheti.

A megjegyzés rovatba pedig érdemes beírni az adott feladat részleteit.

Most pedig jöhet a link megosztásos verzió:

google-drive-megosztas-linkkel
google-drive-megosztas-linkkel

Ebben az esetben annyi a különbség, hogy akárhányszor meg akarod osztani valakivel ezt a doksit, vagy képet, vagy bármit, akkor minden egyes alkalommal ki kell másolni és el kell küldeni ezt a linket.

Továbbá itt is megadhatod, hogy a link birtokában lévő emberek milyen jogosultságot kapjanak az adott dokumentumhoz. Szerkesztői jogot, megjegyzést írhat hozzá, vagy csak megtekintheti?

Tipp: ilyen típusú linkeket akkor érdemes generálni, ha mondjuk ingyenes tartalmat készítesz az ügyfeleid számára, vagy épp a weboldaladon szeretnéd megjeleníteni ezt a tartalmat.

Természetesen ebben az esetben “Csak megtekintheti” státuszban készíted el ezeket a linkeket, hogy biztonságban tudd a doksikat.

Összegezve

Bevallom, a Google Drive-ot én is csak pár éve fedeztem fel… mondjuk úgy 3 éve. Előtte nem is érdekelt, nem akartam foglalkozni vele.

Viszont hálát adok az égnek, hogy kipróbáltam! 😮 Azóta könnyebbek a mindennapjaim. Hogy miért is? Nagyon egyszerű!

  • Nem kell mindent gépen tárolnom, főleg a fontosabb dokumentumokat.
  • Ha itthon elkezdek szerkeszteni egy Google Táblázatot, majd valahol az utcán, vagy egy kávézóban eszembe jut valami, amit hozzá kéne írni, csak előveszem a telefont és beírom. Gyakorlatilag ha be vagy jelentkezve a Google fiókodba telefonról, minden további nélkül használhatod az alkalmazásait (természetesen azokat is előtte le kell tölteni!)
  • Könnyen megoszthatok fájlokat bárkivel, bármikor.
  • Weboldal készítőként sok információra van szükségem az ügyfeleimtől és ha van egy közös mappánk, amelyet mindketten valós időben szerkeszthetünk napokkal felgyorsítja a munkát és leegyszerűsíti az együttműködést.

Egy szóval: a Google Drive, vagy hasonló felhő alapú tárhelyek hatalmas terhet vesznek le a vállunkról ha megosztásról és adattárolásról van szó. Sok sikert a tanulmányozáshoz!

Továbbá engedd meg, hogy ajánljam neked ezt a cikket, amelyet a TeamViewer használatáról készítettem. Biztos vagyok benne, hogy egy két feladatot le vesz majd a válladról!

#dummytech

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt az infó, ne felejtsd el megosztani másokkal is, hátha nekik is jól jön!

Címkék

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelemre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítek meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Legújabb bejegyzések

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítünk meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.