Hogyan válassz online marketingest?

hogyan válassz online marketingest
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Ha cégvezetőként akár csak egyszer is megfordult a fejemben a növekedés és szembe jönne velem egy “Hogyan válassz online marketingest?” hirdetés, hirtelen két dolog is eszembe jutna:

“Egyértelműen tudni akarom, hogyan válasszak marketingest!” és “Na lássuk ki ő és hogyan akarja eladni magát/mit akar eladni.”

Nos, kedves olvasó, ha ezek a kérdések közül bármelyik is felmerült benned, olvass tovább, mert mindkettőre megkapod a választ! 😄

Van-e szükséged egyáltalán online marketingesre?

Akármennyire is szól furcsán ez tőlem, a kérdés teljes mértékben jogos és szerintem mindenképp érdemes feltenned magadnak.

Azt nagyon fontos tudnod, hogy jelenleg milyen szinten van a vállalkozásod/céged, hiszen ez nagyban meghatározza a kérdés jelentőségét.

Ha most indulsz és nincs óriási büdzséd, akkor mindenképp azt javaslom, hogy a szeretett szakmád (a kiválasztott iparág) mellett, – amellyel a vállalkozásodat indítod – sajátíts el alap online marketing készségeket is.

Ezek lehetnek pl.  blogírás, videókészítés/szerkesztés, értékesítési szövegírás, email lista építés, Facebook posztolási technikák és esetleg egy alapszintű hirdetéskezelés.

Ezekről a dolgokról rengeteg infót, anyagot találsz szerte az interneten, meg a blogunkon.

Nagyon vigyázz azonban, mert sok a lejárt, nem túl aktuális tartalom. Az online marketing pedig nagyon gyorsan fejlődik és ritka, hogy egy egyéves cikk ma is teljes mértékben releváns lehet.

Azonban ha már egy működő céged van, meglévő ügyfélkörrel (akár szolgáltatsz, akár kereskedsz) és szeretnél kiépíteni egy online stratégiát, növelni az árbevételed és minimalizálni a költségeket, akkor mindenképp szükséged lesz online marketing stratégára, szakemberre.

Milyen egy jó online marketinges?

Még mielőtt leírnám a személyes tényállásomat, abban szerintem közösen megegyezhetünk, hogy a különböző online marketing platformok ismeretén kívül emberileg is maximálisan rendben kell, hogy legyen a jövendőbeli partnered.

De ha jobban belegondolunk ez mindennel így van, nem igaz? Bizonyára már te is tapasztaltad, hogy sok esetben az, ha valaki emberileg szuper és elkötelezte magát a folyamatos tanulás, fejlődés mellett sokkal értékesebb lehet (főleg hosszú távon), mint valaki, aki szakmailag kitűnő.

A marketing kifejezetten olyan terület, ahol az emberekkel való bánásmód, az ügyfelekkel való kommunikáció, illetve önmagában a kommunikáció és a megjelenés elképesztő jelentőséggel bír.

Szóval hiába tanulta meg valaki tökéletesre kattintani a különböző Google, vagy Facebook hirdetéseket, ha nem tudja a sajátjának érezni a céged értékeit, kommunikációját, vagy ne adj’ Isten az empátia szintje alacsonyabb Grumpy Cat-énél is, valószínű nagyon hamar meg fog szűnni az együttműködésetek.

Hogyan válassz online marketingest: mik az "alapkritériumok"?

1. Ismerje a különböző online marketing csatornák közötti különbségeket

Ha csak a közösségi médiát nézzük, mint online marketing platform, akkor azt láthatjuk, hogy mindegyiknek megvan a saját atmoszférája, kultúrája.

A Facebook a storytelling helye, tehát kár is lenne pillanatképekkel próbálkoznod főleg úgy, hogy annak is megvan a maga helye – úgy hívják Instagram.

Bár mostanában ott is egyre hosszabb leírásokkal posztolnak az emberek képeket, de maga a kultúra nem változott, a leírást nem sokan olvassák.

A Twitterre az ember újságot olvasni és drámát nézni lép fel, a LinkedIn pedig professzionális, szakmai hangvételű platform.

A YouTube és a Google keresőmotorok, ahol az emberek a legtöbb esetben egy “Hogyan…” kérdéssel indítják a keresést.

És még sorolhatnám, de szerintem érted a lényeget. Nem mindegy, hogy melyik platformon, hogyan szólítod meg a célközönséged.

A legtöbb esetben a különböző platformokon nem is ugyanaz a követőtáborod, vagy célközönséged. 🙂

2. Emberileg legyen korrekt és megbízható

Erről korábban tettem már egy rövid említést, de mivel ez egy nagyon fontos aspektusa a partnerválasztásnak, mindenképp szerettem volna még jobban kihangsúlyozni.

Természetesen ritka az olyan ember, aki eszméletlenül jó emberismerő képességgel rendelkezik, szóval könnyen meglehet, hogy első körben nem fogod megtalálni a “tökéletes” marketingest, de ne aggódj!

Ha már elég régóta vagy az üzleti világban, akkor mostanra már tudod, hogy az üzleti partnerség olyan, mint a házasság. Idő kell, amíg kiforr a viszony. 😄

A lényeg, hogy az online marketinges biztosítson téged afelől, hogy a legtöbb esetben elérhető, megbeszélt határidőn belül válaszol a megkereséseidre és soha nem hagy kétségek között.

Én személy szerint úgy gondolom, hogy mivel az ügyfelem pénzét költöm hirdetésekre, ezért mindig pontosan tudnia kell, hogy mi történik, mit miért csinálok és hogyan tervezem a következő lépéseket.

Sajnos sok “marketinges” van a piacon, aki megkapja a havi pénzét, költögeti a tiédet, bár a kutya se tudja, hogy mire, mert eredmények nincsenek.

Ha pedig megkérdezed miért nincsenek eredmények, biztosan te, vagy a web designer a hibás… Vagy bárki más. 🙂

A legjobb, amit tehetsz, ha nem csak emailben, vagy Messengeren kommunikálsz a kijelölt partnereddel, hanem indítotok egy Zoom, vagy Skype beszélgetést is, esetleg megisztok egy kávét együtt, de legalább beszéltek telefonon.

Ezek sokat segíthetnek az ismerkedésben és a döntésben.

3. Legyen PRO legalább egy platform használatában (lehetőség szerint abban, amelyik a te üzleti modellednek a legnagyobb segítséget jelentheti)

Bár véleményem szerint a legjobb marketingesek azok, akik átlátják az egész folyamatot, ismerik a platformokat (ezt lejjebb kifejtem), sosem árt, ha a kijelölted azon platform kezelésében a legjobb, ahol a te célközönséged található.

Pl. a Facebook figyelem megszakításos marketing platform, ezért minden olyan B2C vállalkozás hirdetése, amely nagyon vizuális és/vagy érzelemdús jól fog konvertálni rajta.

Ezek leginkább webshopok, kurzusok, coaching, szépségipari termékek, vagy szolgáltatások, stb. szoktak lenni.

Ellenkező esetben egy csőszerelőre mondjuk akkor lehet a leginkább szükségünk, ha csőtörés van a lakásban.

A csőtörések pedig általában nincsenek feltétlenül összehangolva a Facebook hirdetések megjelenésével, így ebben a pánikhelyzetben a Google-t fogjuk segítségül hívni.

Ezek alapján nagyjából el tudod dönteni, hogy a te vállalkozásod melyik kategóriába esik, szóval amikor online marketinges kiválasztására kerül a sor, könnyebben fogsz tudni dönteni.

4. Gondolkodjon rendszerben és stratégiában

Sok esetben az az alapfelállás, hogy van egy Facebook marketinges, van egy Google marketinges és egy weboldal készítő.

Ezzel akkor nincs gond, ha ez egy összeszokott csapat és több projektet is vittek már együtt. Azonban ha nem ez a helyzet áll fenn és az egyes partnerek nem eredményesek, akkor megy az egymásra-mutogatás.

“Az én hirdetéseim tökéletesek, a weboldal nincs jól összerakva.”

“A weboldalaim bizonyítottan működőképesek, biztos a Facebookos nem tudja mit csinál…” és a többi.

Ez a jelenség rengetegszer jön szembe velem… Sőt, ezt még magamon is tapasztalom, amikor Facebook hirdetéskezeléssel keres meg valaki és látom, hogy a weboldala vagy idejétmúlt, vagy egész egyszerűen marketing szempontjából nulla és még az indulás előtt borítékolható a hirdetések sikertelensége…

Így neki se merek állni a dolognak, mert ezzel gyakorlatilag magam alatt vágnám a fát. 😄

Ahogy fentebb említettem, szerintem azok a legjobb marketingesek, akik átlátják a teljes folyamatot, ismerik a platformokat + kibővítem: rendszerben gondolkodnak és valamilyen módon részt vesznek az egész stratégiában.

Az online marketing nem egyenlő a Facebook hirdetéskezeléssel, vagy a Google Ads-el, vagy az email marketinggel, vagy a weboldal készítéssel.

Az online marketing ezek együttese + piac és versenytárselemzés + minden olyan háttértámogatás, amellyel a partnercéget közelebb tudjuk segíteni a potenciális ügyfeleihez.

5. Egy jó online marketinges megállás nélkül tesztel, optimalizál

hogyan válassz online marketingest, triggr marketing, optimalizálás

Nem csak az ügyfélszerzés a lényeg, hanem az, hogy hosszú távon minél olcsóbban szerezzünk ügyfeleket.

A folyamatos tesztelés és optimalizálás pedig legalább annyira fontos a te részedről is, mint az online marketinges részéről.

Ahogyan tökéletes ember, úgy tökéletes weboldal, közösségi média kampány, vagy stratégia sincs.

Az egyik legszebb dolog az online marketingben – azon kívül, hogy a világon mindent lehet mérni – az, hogy a világon mindent lehet tesztelni.

Igen pénzbe és energiába kerül. Megfizeted mind a marketingest, mind a hirdetési költségeket, illetve energiát fektetsz abba is, hogy minden információt és szükséges anyagot megadj a partnerednek, amire csak szüksége lehet az eredményes munkához.

De végül is pontosan ez az, amiről az egész szól, nem? Fluid együttműködés és az egymás munkájának támogatása a cél érdekében.

Nem, nem lesz első nap és valószínű, hogy első héten sem eredmény. Ezért is kapott fontos szerepet a “Nem fél tesztelni” cím egy jó marketinges jellemzői között.

Mi a feladata egy online marketingesnek?

Ha röviden szeretném megfogalmazni, akkor az, amiben megegyeztek. Kicsit hosszabban és sokkal inkább reálisabban a lead szerzés. 👇

Általánosan elfogadott, hogy a marketinges feladata a lead, azaz érdeklődőszerzés.

Bár a sales és a marketing nagyon szoros kapcsolatban áll egymással (főleg online), mégis van különbség a kettő között és sokan hajlamosak összetéveszteni, vagy a kettőt egy kalap alá venni.

Ha mondjuk webshopod van, akkor természetesen ott a termék értékesítése az elsődleges cél.

Szóval ha van egy marketingesed, aki a Facebook segítségével szerez neked vásárlókat, ott gyakorlatilag a folyamat elejétől a végéig viszi az ügyfelet, tehát megtörténik a sales is.

Ugyanakkor itt is probléma lehet a nem megfelelő termék, a nem megfelelő ár, vagy ajánlat. Van egy ősi mondás, miszerint “A szart is el lehet adni, ha jól van tálalva.” – ez a legtöbb esetben nem igaz. Vagy legalábbis erősen büdzséfüggő.

Ugyanakkor teljesen más a helyzet abban az esetben, ha érdeklődőket, potenciális ügyfeleket szeretnénk szerezni egy fogorvosi rendelőbe.

Ebben az esetben a cél, hogy valaki megadja az elérhetőségeit, vagy pedig felhívja a rendelőt.

A marketinges feladata nem más, mint az érdeklődő szállítása. Tehát én akkor vagyok eredményes marketinges, ha érdeklődőket szerzek a rendelőnek, viszont arra már nincs ráhatásom, hogy mi történik telefonálás közben, vagy üzenetváltáskor.

Ez már az értékesítés azon része, ahol a fogorvosnak, vagy az asszisztensének kell lezárni az ügyfelet akár telefonon, akár emailben.

Ha viszont mindez nem sikerül, nem igazán lehet “elővenni” a marketingest.

Tehát a marketinges feladata a lead-generálás, azaz érdeklődőszerzés.

Mennyibe kerül egy online marketinges?

A havi 25.000 Ft-os Facebook hirdetéskezeléstől, a 150.000 Ft-os tanácsadói óradíjon át a többmilliós projektdíjig mindennel találkoztam már.

Én megfordítanám a kérdést: neked mennyit érne egy olyan online marketinges, aki olyan extra profitot tud termelni neked, ami előtte nem volt, nélküle nem jöhetett volna össze?

Vagy mondjuk hoz egy extra milliót havonta? Vagy mondjuk extra 10 milliót?

Természetesen meg kell állapodni egy alapárban, hiszen mindenkinek kell a motiváció, de hamar észre fogod venni, hogy egy olyan marketingesnek, aki hozza az eredményeket és hónapról hónapra növeli a bevételedet, nagyon szívesen fizetsz korábban akár elképzelhetetlennek tartott összegeket is.

Néhány tipp, hogy milyen típusú online marketingestől menekülj

menekülj, ha ilyen marketingessel találkozol
  1. Nem érdeklődik a céged iránt. Nem tesz fel olyan kérdéseket, amelyekből egyértelművé válik a számodra, hogy meg akar ismerni téged és a céged.
  2. Egy részletes kommunikáció és ismerkedés előtt azt mondja, hogy ő biztosan tud neked segíteni. Ez gyakorlatilag olyan lenne, mintha elmennél a háziorvoshoz és minden kérdés és diagnosztika nélkül felírna neked egy erős fájdalomcsillapítót, mert ő már ránézésből tudja mi a bajod… 😄
  3. Feltűnően olcsó (a csillagos eget is leígéri neked 100e forint alatt.)
  4. Nem tudja mik azok a követőkódok (Facebook Pixel, Google Analytics, Google Tag Manager, stb.) és/vagy nem használja őket.
  5. Facebook esetén nem tudja mik azok az egyéni, vagy hasonmás célközönségek, illetve nem használja azokat.
  6. Nem tudja mi az az értékesítési tölcsér és az egyetlen “stratégiája” a direct sales. Nem fordít energiát a célközönséged felépítésére, megismerésére és ezáltal a remarketingre.

Konklúzió: hogyan válassz online marketingest?

Ha már felismerted, hogy pontosan milyen specialitásra van szükséged ahhoz, hogy a legtöbbet tudjátok kihozni a vállalkozásból online, akkor fontos, hogy a jövendőbeli marketingesed szakmailag abban a platformban legyen a leginkább otthon.

Vannak iparágak, ahol a közösségi média hirdetések tarolnak, de van, hogy a Google Ads-hez kell fordulni.

Ami ezen kívül még nagyon fontos, hogy emberileg korrekt legyen és rendelkezzek nagymértékű empátiával.

A lényeg, hogy ha olyan embert keresel (találsz) magadnak, aki rendszerben és stratégiában gondolkodik és leveszi a marketing terhek jelentős százalékát a válladról (akár saját maga, akár a csapata, vagy épp alvállalkozókkal) tudd, hogy épp egy jackpotot találtál.

Sose feledd: egy olyan ember, akibe van alázat, szereti amit csinál, elkötelezte magát a tanulás és a fejlődés mellett addig fogja keresni a megoldást egy adott problémára, amíg meg nem találja.

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt az infó, ne felejtsd el megosztani másokkal is, hátha nekik is jól jön!

Címkék

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelemre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítek meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Legújabb bejegyzések

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítünk meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Weboldalunk sütiket használ a hatékonyabb felhasználói élmény érdekében.