UTM paraméterek: hogyan kövesd nyomon az online kampányaidat?

utm paraméterek, online kampány nyomon követése, triggr marketing
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Tételezzük fel, hogy arra az elhatározásra jutottál, hogy most bekeményítesz online marketing téren és ahonnan csak tudod, “betámadod” a piacot.

Eldöntötted, hogy keményen nekiállsz bővíteni az ügyfélkörödet, ezért hirdetni fogsz Facebookon,  esetleg Instagramon, Google-on és még az email marketinget sem hagyod ki a buliból.

A fent felsoroltak közül mindenhol indítasz kampányokat és azt látod, hogy – optimális esetben – jönnek szépen a megrendelések, megkeresések.

Majd felmerül a kérdés (ha eddig még nem merült fel, ezután fel fog 😄😈), hogy pontosan honnan jönnek ezek a megrendelések?

Ok, hogy vannak megrendelések, de pontosan melyik marketing platform hozza azokat a megrendeléseket, illetve melyek hozzák a legtöbbet? – hiszen akkor egyértelműen oda fogod a legtöbb energiát is fektetni.

Nos, itt jön be az UTM paraméterezés. Ez pedig teljesen meg fogja változtatni az online marketing koncepciódat. Pozitív irányba.

Mik azok az UTM paraméterek?

Az UTM paraméterek olyan címkék, amelyeket egy adott weboldal domainje, vagy URL-je végén láthatunk abban az esetben, ha azok ki vannak alakítva.

Ezek a címkék segítenek megérteni, hogy milyen platformról érkezett a forgalom a weboldalunkra és ezeket az adatokat pl. a Google Analytics-ben fogjuk tudni nyomon követni.

Az UTM paraméterek akkor lehetnek a leghasznosabbak, ha több kampányt indítunk egyszerre, több platformon és tisztában akarunk lenni a különböző platformok eredményességével.

Na jó értem én, hogy ez egy tök jó dolog, de hogyan működik?

A helyzet sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. UTM paramétereket kétféleképpen lehet kialakítani: manuálisan (ez a nehezebb, de nem lehetetlen), vagy a Campaign URL Builderrel, ami a Google egy ingyenes eszköze.

Én mindenképp az utóbbit ajánlom (kicsit lejjebb be is mutatom), de előtte nézzük meg, pontosan hogyan is épül fel egy ilyen UTM paraméter.

Az UTM paraméter kezdete mindig egy kérdőjel (?) után következik az URL kialakításban, ez a kérdőjel pedig mindig a domain, vagy az URL után jön.

Tételezzük fel, hogy a “termék 1” nevű termékre szeretnénk UTM paramétert kialakítani, akkor az valahogy így fog kezdődni:

domain, url, utm kialakítás

Hamarosan mindent kristály tisztán fogsz látni, csak olvasd tovább! 😁

Összesen 5 paraméter típus van, amelyek közül 3 kötelező, a másik kettő opcionális.

Az első a “source”, azaz a forrás

utm paraméterek 2

Egy kampány forrása lehet Google, Facebook, Pinterest, stb., de akár egyéb külsős link is.

Tehát ha mondjuk az 1. számú terméknek, azaz triggr.hu/termek1-nek akarjuk mérni a Facebook kampány eredményességét, akkor a következőképpen fog kinézni a link:

utm source, triggr marketing

Az utm címke a “hívószava” a paramétereknek, szóval ezt minden egyes típusnál oda kell írni, de olvass tovább, mert a végére teljesen megérted.

A második a “medium”, tehát a médium, vagy közvetítő

utm paraméterek 3

A médium ebben az esetben nem más, mint maga a közvetítő eszköz, maga a marketing platform típusa: ez lehet cpc, cpm, email, stb.

Ha mondjuk a fenti példánál maradunk és a Facebook hirdetéseinket szeretnénk nyomon követni a Google Analyticsben, úgy a médiumhoz érdemes a különböző kampányok típusait elhelyezni UTM paraméterként.

Tételezzük fel, hogy ez egy konverziós kampány, akkor a link valahogy így nézne ki:

utm medium, triggr marketing

A harmadik a “name”, azaz a neve a kampánynak

utm paraméterek 4

Itt érdemes megadni, hogy pontosan miről szól a kampányod. A példánál maradva, legyen mondjuk “tavaszi akció” és akkor pontosan tudod, hogy melyik kampányod van után követve ezen UTM paraméterezés segítségével.

Ha a tavaszi akciónál maradunk, akkor így fog kinézni a link:

utm campaign, triggr marketing

A negyedik a “term”, azaz - jobb szó híján - kifejezés

utm paraméterek 5

Ezt abban az esetben érdemes használni, ha mondjuk Google Ads hirdetéseket futtatsz és a különböző kulcsszavakat szeretnéd nyomon követni.

Pl. hirdetsz futó és városi cipőket is, akkor ezeket UTM paraméterekkel fogod tudni megkülönböztetni és után-követni, valahogy így: utm_term=futo+cipo.

Nézzük meg, hogy áll a linkünk.

utm term, triggr marketing

Fontos! Ne zavarjon meg a “futo” és a “cipo” közötti “%2B” jel. Ez azért van, mert a Google által nyújtott URL builder így alakítja ki a “+” jelet.

Ettől függetlenül az után-követésnél azt fogod látni, amit beírtál. Hasonló anomália akkor is előfordulhat, ha ékezeteket használsz.

És végül, de nem utolsó sorban a “content”, azaz tartalom

utm paraméterek 6

Talán a “content” a legkevésbé fontos, hiszen amit ezzel a paraméterrel mérsz, azt adott esetben a Facebook hirdetéskezelőjében is tudod mérni.

De persze ha egy teljes képet, diagramot szeretnél kapni a Google Analytics-ben, akkor már van értelme a használatának.

Az UTM tartalmai lehetnek akár a különböző hirdetéskreatívok tartalmai is. Maradjunk a jelenlegi példánál, hogy konverziós kampánycéllal hirdetünk Facebookon, egy tavaszi akció keretein belül futócipőt.

Nos valószínű, hogy nem csak egyetlen képpel, vagy videóval fogjuk meghirdetni ezt az akciót, hanem többféle kreatívot használunk, a nagyobb megtérülés érdekében.

Nos az utm_content pontosan azt fogja prezentálni, hogy hogyan teljesítenek a különböző kreatívok egymáshoz képest.

Leegyszerűsítve a dolgot, mondjuk hirdetünk képpel és videóval is, akkor a következőképpen fogjuk kialakítani az UTM paramétereket:

utm content, triggr marketing

illetve

utm content 2, triggr marketing

És itt a vége… Teljes egészében kielemeztük az UTM paramétereket, most pedig nézzük meg, hogyan tudod a lehető legegyszerűbb módon kialakítani ezeket.

Hogyan készítsd el saját UTM paramétereidet?

Ahogy már fentebb is említettem, a legegyszerűbb módja, ha a Google saját eszközét használod, a Campaign URL Buildert.

Amikor megnyitod az oldalt, a következő “üres” oldal fog várni:

utm paraméterezés google campaign url builder

Amint elkezded beírni a weboldalad címét és kitölteni a mezőket, úgy alul megjelenik a link is.

A fenti példa után kitöltöttem a mezőket, hogy átlásd pontosan hogyan használható ez az eszköz.

utm paraméterezés google campaign url builder 3

Amint kitöltötted a mezőket, gyakorlatilag egyetlen kattintással (Copy URL) ki is másolhatod a linket és tetszés szerűen beillesztheted valamelyik kampányodhoz.

Tehát ha mondjuk van egy email kampányod és az a célod, hogy aki megnyitja az emailt kattintson egy linkre, amely a tavaszi akciós futócipő kollekcióra irányítja őt, akkor azt a következőképpen teheted:

utm medium email, triggr marketing

Itt már nincs szükséged utm tartalomra, hiszen csak ritka esetben vannak külön kreatívok, viszont ugyanakkor láthatod, hogy kicseréltem az utm_source és az utm_medium-ot is. Ezen kívül maradt minden.

Innentől kezdve akárhányszor kattint valaki a linkre, a Google Analytics-ben pontosan látni fogod, hogy hányan kattintottak és összetéveszthetetlenül fel fogod ismerni, hogy honnan jött a forgalom.

FONTS!: az UTM kialakításban a különböző paraméter típusok követik egymást. Nincs köztük sem szünet sem sorköz. Én azért prezentáltam így, hogy könnyebb legyen megérteni. 😊

Hogyan kell értelmezni mindezt a Google Analyticsben?

Ez már nem feltétlenül az UTM paraméterek kiépítéséről szól, de kötelességemnek érzem, hogy erről is megejtsek pár szót.

Nyisd meg a Google Analytics-et.

google analytics, forrás médium

Az Analytics főoldalán nyisd meg Forrás/médium menüpontot, amelyet a “Jelentések” alatt az Ügyfélszerzés > Minden forgalom útján érsz el.

Ahogy a neve is elárulja, ebben a szekcióban a forrás és a médium értékeiről szerezhetsz értékes adatokat. A következő oldalon látni fogsz egy diagramot, illetve az értékeket.

google analytics, forrás médium 2

Ezek a forrás/médium paraméterek. Láthatod, hogy elég sok a “referral”, illetve van olyan is, hogy “direct / none”.

Ezek általában olyan külső helyről érkező linkek, mint az email, közösségi média oldalak, vagy ha valaki belinkeli az adott oldalad egy saját blogjában.

Már csak azért is érdemes UTM paramétereket kialakítani (főleg, ha hirdetünk is), mert a Google alapjáraton ilyen módon mutatja az általa nem ismert forrásokat és így csak olyasmi adatokat kapnánk, mint “Facebook / referral”, stb.

Viszont ha megfigyeled láthatsz olyat is, hogy “Facebook / CPM, lead gen”. Ez már egy általam készített paraméter, ahol a forrás a “Facebook”, a médium pedig “CPM, lead gen”.

Mivel én magamnak nagyon ritkán hirdetek, akkor is inkább egy oktató jellegű blogbejegyzést, ezért nem viszem túlzásba a paraméterek részletezését.

Amikor már egy email kampány is szóba kerül, akkor az a következőképpen nézhet ki:

google analytics, forrás médium 5

Az “E-könyv / lead gen” esetében egy linkről van szó, amit az olvasók az e-könyv végén találnak és ha rákattintanak felvehetik velünk a kapcsolatot, vagy akár kérhetnek időpontot.

FONTOS! Ebben a szekcióban csak a forrást és a médiumot jeleníti meg az Analytics, semmilyen más paramétert. Sem a kampány nevét, sem a kifejezést, sem pedig a tartalmat.

Ezekre az adatokra közvetlenül a kimutatások felett szűrhetsz:

google analytics, forrás médium 4

Konklúzió

Az UTM paraméterek beállítása rendkívül fontos szerepet játszhat az online marketing tevékenységedben, hiszen ezzel PONTOSAN látni fogod a különböző platformok hatékonyságát.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy itthon nagyon kevesen használnak UTM paramétereket és a legtöbb esetben fogalmuk sincs honnan jönnek a vevők, érdeklődők.

Szokták mondani, hogy

“Ha nem tudod miért működik valami, az ugyanolyan rossz, mintha azt nem tudnád, hogy miért nem működik.”

Ez kifejezetten igaz az online térben. Annyiféle változó lehet az online világban: a rengeteg platform, az oda-vissza linkelések, a közösségi média, az email, stb…

Ha mindent (de legalább a dolgok nagy részét) egy kézben tartasz és pontosan tudod, mi miért működik, vagy épp miért nem működik, fényévekkel a versenytársaid előtt jársz.

Ha szeretnél kicsit bővebben olvasni az online rendszerekről, ajánlom neked az értékesítési tölcsérről készített masterpiece bejegyzésemet.

Köszönöm, hogy elolvastad! Ha úgy gondolod, hogy hasznos volt az infó, ne felejtsd el megosztani másokkal is, hátha nekik is jól jön!

Címkék

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelemre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítek meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Legújabb bejegyzések

Légy te is TM tag!

Iratkozz fel a hírlevelünkre és tegyél szert (legalább) havi 2-4 marketing ötletre, tippre, vagy taktikára! Értesülj elsőként, amint friss tartalmat jelenítünk meg az oldalon!

A gomb megnyomásával elfogadod az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on reddit

Weboldalunk sütiket használ a hatékonyabb felhasználói élmény érdekében.